Mita hyvaa Suomessa

Kirjoittaja
Viesti
Kirjoittanut tuisku Su, 27/01/2008 - 14:02.

tassa olen nyt lueskellu mielipiteita ja tuntuu silta ettei Suomessa ole mitaan hyvaa.Millon on asunnot kalliita,hedelmat ei maistu miltaan,jengi on "totista"ym.ym. Sanoisin etta samaa loytyy taaltakin.

Tuolla "toisilla sivuilla"on muutama espanjalainen jotka ovat kovasti kiinnostuneet Suomesta ja suomalaisista,joku jopa kaynytkin maassa.
Ja ne tuttuni jotka siella ovat kayneet,ovat kovasti tykanneet,tosin onhan ihan eri asia olla lomalla,kuin asua pysyvasti.

Monet haluavat muuttaa Espanjaan,mutta kylla taalla on varmasti myos paljon
ongelmia,suurin varmasti asunnot ja niiden hinta/vuokra.
Tapasin eilen tuttuni(tarjoilija) joka haluaisi itsenaistya,mutta kun liksaa jaa 700e kuukaudessa kateen,niin ei ainakaan taalla Palmassa yksin eleta ja makseta asuntoa.(vuokrat ovat 500e ylospain)

Onko taalla nyt ketaan joka olisi espanjalaisella duunissa ja asuu yksin,joka kertoisi miten parjaa,kun tuntuu etta kaikilla menee niin HYVIN taalla.

Olemmeko me Espanjassa asuvat Paratiisissa?
Eiko Suomesta loydy mitaan positiivista?


--

Los buenos amigos son como estrellas,
no siempre las ves,pero sabes que
siempre están alli.


#1 Su, 27/01/2008 - 14:59 Otsikko : Puhut totta...

Puhut totta Tuisku,
minä ainakin valitin viime yönä, kun luin jonkun kirjoituksen Suomesta ja kovasti halusivat tulla tänne, että hedelmät ei maistu miltään jne... Mutta kun muistui mieleen kaikki niin hyvin just esim. hedelmistä ja totisista ihmisistä.

Onhan Suomessa paljon hyvääkin, ihan ensimmäiseksi tulee mieleen, että tälläistä paperisotaa virallisissa tahoissa ei ole. Niin yksityisellä kuin yrittäjän tasollakin. (En ole yrittäjä, mutta työkseni teen näitä asioita). Täällä se on yhtä hel... mutta jokainen on varmaan laittanut vaakakuppeihin molempien maiden hyvät ja huonot puolet ennenkuin tekee päätöksensä missä ja mitä haluaa tehdä ja minun kohdallani España voitti mennen tullen.

Minä puolestani pyydän vuodatustani anteeksi. Olisin voinut siihen laittaa hyviäkin asioita Suomesta. Valitukseni laitoin sille tarkoitettuun osioon, kun kerran nyppi.

Mutta jokatapauksessa puhut asiaa ja paratiisia ei varmaan ole missään. (Jos ei ole paljon ja vielä enemmän rahaa.


#2 Su, 27/01/2008 - 16:05 Otsikko : Mitä hyvää suomessa ? Se,

Mitä hyvää suomessa ?

Se, että täällä pärjää suomenkielellä Eye-wink
Ja hyvä kotimainen iskelmä musiikki. Muitakin hyviä löytyy. Tässä nyt vain Finlandersin pari kappaletta;

http://www.youtube.com/watch?v=JXanA0dA1Bk
http://www.youtube.com/watch?v=VFRC3Q1SYao

Entäpä mitä huonoa ?

Talvi ! Lumi ja pakkaset.
Viime viikolla keskiviikkona reipas -15*c. Töistä lähtiissä auton ikkunat niin p.....keleen jäässä. Torstaina kauhee koiranilima. Tuiskutti ja jääti auton ikkunat ajaessa niin, että piti kesken ajon pysähtyä rappaamaan ikkunat.

Kuva torstain pyrypäivästä. Ei siitä tosin selevää saa millanen se todellisuudessa oli.



#3 Su, 27/01/2008 - 17:13 Otsikko : Iloinen veronmaksaja

Usein täällä Orkissa on valitettu, että Suomessa maksetaan paljon veroja. Tottahan se on, mutta jos ei makseta veroja, niin millä sitten kustannetaan eläkkeet, sairaanhoito ja koulutus ym.

Maksan mielelläni veroja. Molemmat tyttäremme ovat saaneet käydä kouluja yliopistoon saakka suht´pienillä kustannuksilla. Puoliso sairastui vakavasti n. 4 vuotta sitten ja sai kiitettävää hoitoa. Lähestymme eläkeikää ja saamme eläkkeen, jolla tulemme toimeen.

Pitää nähdä myös tämä puoli veroista, eikä aina nurista.

Usein täällä myös itketään, ettei saadakaan Espanjaan mukaan lapsilisiä, kotihoidontukia ym.Ne kaikki maksetaan Suomessa olevien veroilla. Eikä mielestäni kuulukaan saada.

Samoin maksetaan Sofia-hanke (miksette mene espanjalaiseen kansalaisopistoon?). Suomalaiselle koululle avustusta. Sitäkään en ymmärrä. Jos kerta maksatte veroja Espanjaan, ottakaa sieltä myös sosiaaliturva.

Joku kyseli täällä syksymmällä, miten aioitte selvitä sitten, kun järki ja jalat ei pelaa. Kunnon vastausta ei tullut.

Aiotteko tulla Suomeen veroja maksaneiden siivellä elämään suomalaisiin vanhainkoteihin?

Ei kai aina tarvitse saada rusinoita pullasta?

Suomessa on turvallista elää ja puhdasta luontoa. Täällä ei muovipussit hypi silmille kovassakaan tuulessa.

Jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Jossain elämäntilanteessa toinen valinta on parempi kuin toinen. Järki käteen kerjätessäkin!


#4 Su, 27/01/2008 - 19:09 Otsikko : Suomi +/-

Olen nuoresta pitäen ymmärtänyt verojen merkityksen, joten niistä en ole kiukutellut...paitsi yhden ainoan kerran, jolloin veroprosenttini oli yli 30...eläkkeestä.

Suomen plussapuolia ovat ainakin ilman puhtaus, valoisat kesäyöt, yleinen siisteys, kaunis luonto, hyvä tieverkosta...loppupeleissä täällä on kaikki hyvin ja täällä on hyvä elää, mutta...sitten tuleekin se iso miinus. Kaamosaika, räntä, loska, lumi, jää, pakkaset.

Meikäläinen on valonlapsi ja tarvitsee kipeästi valoa...enkä pane pahakseni lumettomuuttakaan, koska en halua liukastella.

Todennäköinen valintani tulee olemaan: muuttolintu...samaa mieltä on koirani kun sen kanssa "keskustelin" Eye-wink

Kirkasvalolamppuakin olen harkinnut...vaan aito aurinko on parasta.


--

Ahora o nunca!

#5 Su, 27/01/2008 - 19:33 Otsikko : Suomea?

Minni8 kirjoitti:
Mitä hyvää suomessa ?

Se, että täällä pärjää suomenkielellä ;)

Mitäs eroa tuossa on esim. Fuengirolaan nähden? Eye-wink


#6 Su, 27/01/2008 - 19:59 Otsikko : Eiköhän vero- ja jopa

Eiköhän vero- ja jopa tukiaisasioihin ole ihan selvä lakisäädäntö. Ei kannata vatvoa täällä.

Minun puolestani työttömätkin saisivat elellä auringossa, jos sinne tekee mieli.


#7 Su, 27/01/2008 - 20:08 Otsikko : On liian kuuma tai kylmä.

Mitenkään puuttumatta siihen mitä kukakin on tällä palstalla sanonut, niin kyllähän sinäkin tuisku tiedät, että joillekin ihmisille on ihan sama missä ne on, sillä aina on joko liian kuuma, kylmä, liikaa melua, liian vähän väkeä, liian kalliit vuokrat, liian pienet asunnot, aurinko ei paista tai sitten se paistaa liikaa, niin että ei voi mennä ulos, kun on niin kauhea helle. (Tämä virke ei voi olla kieliopillisesti oikein, koska se on niin pitkä) Smiling


#8 Su, 27/01/2008 - 21:02 Otsikko : ukkelille

otahan ukkeli laput silmiltä.. ensinnäkin sairaanhoito ei ole ollut vuosiin suomessa ilmaista.
ja vastaavalla vero tuotolla mitä suomalaisilta revitään, elää 15miljoonainen kansa muualla
eihän suomessa ole muuta eroa muihin maihin kuin se että taloja pitää lämmittää täällä pitempään

ja suomen puhtaus? jos tsernobylin oikea vaikutus suomen luontoon sanoittaisiin niin paniikki tulisi
ja muovipussit? no täällä tampereella kun katsoo ympärilleen niin joka paikka on täynnä roskaa, kaikki
paska nakotaan auton ikkunasta

ja eläkkeet minkä helvatin takia niistä pitää maksaa vielä veroja? itse olen reilu kolmi kymppinen eikä
eläke koske minua vielä pitkään aikaan, mutta mielestäni eläkkeet pitäisi olla verotonta tuloa.

suomessa ei mietitä ketään muita kuin maajusseja ja niitten hyvin vointia, muilla kansalaisilla ei ole väliä

bensan hintakin nostettiin vuoden vaihteessa vain sen takia, kun öljyä ei ollu menny lauhan talven takia
kaupaksi ja meinas tulla huonompi tili öljy firmoille, mutta sinä ukkeli varmasti luulet että bensan hinta
on noussut joka maassa

suomi on hieno maa rikkaalle ihmiselle tai maajussille. kumpi olet ukkeli?


--

olemassa olevasta hetkestä pitää tehdä niin hyvää kuin on mahdollista

#9 Su, 27/01/2008 - 21:23 Otsikko : bhajee

bhajee kirjoitti:
Mitäs eroa tuossa on esim. Fuengirolaan nähden? ;-)

Ei luultavasti juurikaan mitään. Uskon että Fuengirolassa pärjää aika pitkälle suomenkielellä ja apunahan voi aina käyttää elekieltä. Eye-wink


#10 Su, 27/01/2008 - 21:27 Otsikko : Paratiisia ei ole

bhajee kirjoitti:
Minni8 kirjoitti:
Mitä hyvää suomessa ?

Se, että täällä pärjää suomenkielellä ;)

Mitäs eroa tuossa on esim. Fuengirolaan nähden? ;-)

No ei todellakaan mitään Eye-wink

Niin...tuskin löytyy paratiisi (sanan varsinaisessa merkityksessä), Espanjasta, Suomesta, eikä edes Thaikuista.
Olisihan ennenkuulumatonta nykyaikana, että ihminen olisi täysin tyytyväinen olosuhteisiinsa. Jos ei täällä narista, niin sitten omissa ajatuksissaan tai perhepiirissä.

Sopeutuminen ja positiivinen asenne auttavat...en väitä olevani noiden hyveiden mannekiini, mutta pyrkimys plussamerkkiseen elämänasenteeseen on päämääränä.

Ronkeli on meille hyvänä esimerkkinä positiivisesta kommunikoinnista...ja myös suoruudesta kauniilla tavalla. Hän on nykyinen idolini Eye-wink


--

Ahora o nunca!

#11 Su, 27/01/2008 - 22:18 Otsikko : Olen nyt asustanut

Olen nyt asustanut Espanjassa 2 vuotta yhtä kyytiin ja sitä ennen 5 vuotta 1/2 vuotta Suomessa ja 1/2 Espanjassa rytmillä. Olen tullut tulokseen että molemmissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. En kuitenkaan valita.

Suomessa nautin rauhasta joka maalla ollessa on. Täällä löytyy sama, kun vain viitsii lähteä keskustasta pois. Osa poppoosta valittaa vuokran kalleudesta täällä. Samoinhan se on Suomessakin. Mutta jos viitsii etsiä vähän enemmän niin kyllä niintä halvempia asuntoja löytyy niin Suomessa kuin Espanjassa.

Sopeutuminen maahan kuin maahaan on jokaisesta kiinni. Olin Venäjällä ja sopeuduin hyvin. Samoin Sveitsiin, Saksaan ja kuten myös Etelä-Koreaan.

Mitä todella kaipaan Suomesta on kunnon koivulla lämmitetty sauna (tiedän että ei pitäisi pelkällä koivulla lämmittää Eye-wink ), kunnon pakkasia talvella kunnon lumen kera, joita sain kokea niin Lappeenrannassa kuin Joensuussa. Mitä muuta kaipaan? Sitä ihanaa mahdollisuutta joka minulla oli Lappeenrannassa: astua ulos talosta, ottaa koirani mukaan juoksulangasta ja lähteä painelemaan kaverini kanssa 3 tunniksi metsää ja peltoja pitkin. Mitä muuta kaipaan? Kalastamista järvellä kesällä, Kolia ja Imatran koskea.


--

Elä niin kuin tänään olisi viimeinen päiväsi

#12 Su, 27/01/2008 - 22:52 Otsikko : Suomi ihana maa

Tiistaina tulee 3 viikkoa kun olen ollut täällä rannikolla. Oikein ihanaa aikaa tällaiselle vuorotteluvapailijalle, aikaa on kuitenkin varjostanut tämä hirveä varastelu, la 18.1.08 tuli työkaverini käymään ja su 19.01. Ravintola PAR 1 vietiin hänen laukkunsa. (alkolla ei osuutta asiaan). Asun tässä paseolla, erittäin hyvällä paikalla ja olen nähnyt parvekkeeltani jo 3 varkaustapausta, mutta mitenkäs autat kun asunto 3.krs:ssa, et voi hypätä sieltä, vaikka auttamishalu olisi kova. Säistä sanoisin, että ihan erinomaiset, ei satanut lunta, luen nääs tiettyä lehteä päivittäin (olen siellä töissä) ja esim. nyt keski-suomessa aika paljon lunta. Minä hain tällaista "lumetonta elämää" tällä hetkellä, muta kun lähden maaliskuun lopulla Suomeen odotan sitä ihanaa luonnon heräämistä ja kaikkea uuden alkua, jota minulla on vv-vapaan aikan mahdollisuus seurata.


#13 Su, 27/01/2008 - 22:57 Otsikko : Minun paratiisini

Marjukka kirjoitti:
Niin...tuskin löytyy paratiisi (sanan varsinaisessa merkityksessä), Espanjasta, Suomesta, eikä edes Thaikuista.

Minulla on kyllä maanpäällinen paratiisini... sanan varsinaisessa merkityksessä ... Se on kotini, täällä Suomessa, näin se vain on Smiling


--

Sokeriton, raikas ja tehokas!

#14 Su, 27/01/2008 - 23:00 Otsikko : =)

finnfuerte kirjoitti:

suomessa ei mietitä ketään muita kuin maajusseja ja niitten hyvin vointia, muilla kansalaisilla ei ole väliä

bensan hintakin nostettiin vuoden vaihteessa vain sen takia, kun öljyä ei ollu menny lauhan talven takia

Ei pitäis varmaan taaskaan sanoa mitään, mutta jos vaan vähän... En nyt tiedä tarkoitatko "maajusseilla" maanviljelijöitä vai ylipäätään maalla asuvia, ja millä perustein esitit väittämäsi "suomessa ei mietitä ketään muuta kuin maajusseja..." mutta.

"Maajusseilla" saattaa olla sinne lähimpään kunnolliseen tai ihan vaan kyläkauppaan 10km matkaa ja yleisistä kulkupeleistä tuskin tarvii uneksia, ja bensan hinta tuntuu, kun joutuu omalla autolla liikkumaan kaikki matkat.

Tai sitten tämä susijupakka, sudet syö ja tappaa karjaa ja kotieläimä jopa ihan pihapiiriin, päättäjät ei tee mitään, kun ei voi. Tässä jotain hyvää, tai "maajussien" edun ajattelua? Ei mielestäni

Mieleeni muistuu tapaus muutaman vuoden takaa, jossa Saksassa oli nähty ensimmäinen karhu vuosiin, niin Suomesta asti lennätettiin metsästäjiä kaatamaan se, Suomessa juosee susia ja karhuja enemmän kuin pitkiin aikoihin, mitään ei voi tehdä.. heh.


#15 Su, 27/01/2008 - 23:02 Otsikko : Willi puhuu viisaita

Willi puhuu tästä asiasta maltillisesti, rehellisesti ja erittäin viisaasti.


--

Sokeriton, raikas ja tehokas!

#16 Su, 27/01/2008 - 23:08 Otsikko : Niin jokaisellahan on omat

Niin jokaisellahan on omat juttunsa, mutta minä ainakin RAKASTAN SUOMEA JA SEN SUVEA!!!!

Täällä on kyllä ihana olla, mutta ei tämä ole mikään paratiisi.


#17 Ma, 28/01/2008 - 14:18 Otsikko : Eläminen Suomessa :)

En koe suurta (jos ollenkaan)huonoa omatuntoa kun lähden vuorotteluvapaalle Espanjaan vuodeksi. Se että tytär lähtee mukaan ja Kela maksaa lapsilisän tyttärestä vielä 10 kk siitä ajasta kun olen Espanjassa.Elatusmaksunkin vielä saan hänen isältä,ei tuota minulle tuskaa ainakaan. Olenhan maksanut veroja ihan riittävästi Suomeen,ja meneehän siitä vv-korvauksestakin Suomeen verot. Sitten aikoinaan kun jään eläkkeelle Suomi vetää vielä välistä Ruotsista saatavasta eläkkeestä. Eye-wink

Onnellinen voi olla missä vaan. Ja tällä hetkellä lähden hakemaan hiukan erilaista elämää Espanjaan. Katson että olen sen jopa ansainnut. Töitä olen koko elämäni tehnyt,ikinä en ole työttymyyskorvausta nostanut. Eli nyt meinaan vv-korvausten myötä hiukan "ottaa takaisin" liittoon maksettuja rahoja.
Aikoinaan vanhemmat lapset oli eri puolella maailmaa opiskelun/työn puolesta (jopa Espanjassa) Koen että ei ole haittaa nähdä vähän muutakin kun Suomea.

Joku mainitsi aikaisemmin että talvi/pakkaset ei ole häntä varten.Siihen voin yhtyä,en ole "talvi-ihminen" itsekkään. Jokainen tehköön niin kuin itse katsoo parhaakseen.


--

" Sommartider hej hej,sommartider "

#18 Ma, 28/01/2008 - 14:21 Otsikko : Iloitsen puolestasi, EU!

Iloitsen puolestasi, EU!


#19 Ma, 28/01/2008 - 15:07 Otsikko : Ronkeli kiitos :)

Hyvää alkanutta viikkoa sinulle. Katselin tuolla sinun ohjeita hyvään oloon ,reipas kävely tosiaan tekee hyvää. Tyttären kanssa päivittäin tehdään pitkiä lenkkejä. Siinä samalla kun saa raitista ilmaa,hien pintaan voi arkisia asioita purkaa. Mukavan fiiliksen saa itsekukin Eye-wink


--

" Sommartider hej hej,sommartider "

#20 Ma, 28/01/2008 - 16:07 Otsikko : Voi Willi

Voi Willi, ei täällä enää voi koiraa ulkona narussa pitää,
eikä noin vain lähteä metsään kävelemään.

Nyt on karhut ja sudet vallanneet Suomenmaan.
Ennenhän se oli vitsi/luulo ulkomaalaisten taholta -
vaan todeksi on muuttunut. Sad

Pienet lapset pelkää mennä kouluun ja lampaat raadellaan.

Eläköön EU. Sad
---------------------------------------------------------

Kyllähän sitä joskus manailtiin näitä maalaistukia.
Nyt on sen verran päässä kirkastunut, että kyllä maalle on
tärkeää olla omavarainen ainakin viljan ja lihan suhteen.
---------------------------------------------------------

Suomessa on hienoa, että voi puhua kieltä, jota ymmärretään. Smiling
Ja kevät on tietty kaunis.


--

Leben und Leben lassen

#21 Ma, 28/01/2008 - 16:19 Otsikko : Suoris, edelleen on meidän

Suoris, edelleen on meidän koira narussa ja samalla tavalla nuo sudet ja karhut oli meidän ympäristössä jo 17 vuotta sitten. Koiran kanssa käydään edelleen metsässä kävelemässä ja välillä vanha herra ottaa omat jalat alleen jos sattuu olemaan aivan irrallaan ja hirven metästyksen aika.

Samoin nuo meidän perheen muut jäsenet käyskentelevät metsässä ilman mitään ongelmia. Toisaalta, metsän keskellä ollaan asuttu ja talo on edelleen siskolla ja hän siellä pitää huolta koirastani ja muista seurallisista metsän elukoista.


--

Elä niin kuin tänään olisi viimeinen päiväsi

#22 Ma, 28/01/2008 - 17:37 Otsikko : -

Suomessa on hyvää se, että hyvä asunto ja koulutus sekä riittävä toimeentulo järjestyy kaikille, riippumatta haluaako ylipäänsä edes tehdä töitä.

Huonoa on se, että kovasta työnteosta ei saa korvausta, eikä infrastruktuurin takia ostovoima riitä 4-vetoisten talviautojen hankkimiseen. Lisämiinuksena, perusturvan takaava järjestelmä puuduttaa työskentelemään perus-duuneissa ja täten vähentää pikkuhiljaa unelmat pysyvistä aurinkoisista ilmastonvaihdoista. Eye-wink


#23 Ma, 28/01/2008 - 18:19 Otsikko : Tässä oma listani

Alla oma listani asioista, joita arvostan enemmän joko Suomessa tai Espanjassa.
Aika tasoihin menee. Tosin en tullutkaan Espanjaan etsimään paratiisiani, vaan töitä tekemään.

Jos vertaan Suomea ja Espanjaa, niin mieluummin laittaisin lapseni peruskouluun Suomessa kuin Espanjassa. Sekä PISA-tulosten, että paikallisten työkavereideni kertomusten perusteella.

Samoin ottaisin mieluummin suomalaisen äitiyslomasysteemin, kuin espanjalaisen, jossa kotona ollaan maksimissaan 4 kk. Jos ei ole isovanhempia apuna tai hyvin tienaavaa miestä joka voi elättää perheen yksinkin, niin karulta tuntuu.

Suomessa pääsee helposti metsän keskelle; täällä Espanjassa riippuu paljolti missä maakunnassa asustaa, että riittääkö edes parin tunnin automatka. Eikä silti välttämättä löydä metsää, jossa puiden välimatka on alle 5 metriä.

Suomessa tykkään uida meressä ja järvissä; Espanjassa Välimeren vesi on niin suolaista, ettei viitsi kuin kastautua. Järviä taas ei ole niin helppo löytää.

Suomesta kaipaan lisäksi kunnon perinteisiä paukkupakkasia.

---

Espanjassa ihmiset ovat avoimempia, rennompia, perhekeskeisempiä, ja osaavat iloita toisten puolesta.

Välimeren ilmasto piristää ja auttaa jaksamaan, toisin kuin suomalainen pimeys ja loskakeli.

Kulmabaarien edullinen ja sosiaalinen tapas-kulttuuri voittaa suomalaisen version: käydään kerran kuukaudessa ulkona syömässä kun tuntuu niin kalliilta.

Espanjalainen jalkapallo vs. suomalainen potkupallo.


#24 Ti, 29/01/2008 - 18:52 Otsikko : Jouluna..

Joulun aikaan kävin ensi kerran 7 vuoteen Suomessa talviaikaan. Olihan se kivaa tehdä kaikki perinteiset asiat jouluna.

Uusi vuosi menikin sitten "mönkään". Tarkoitus viettää mökillä oikein luontolomaa, mutta pieleen meni. Kelit plussalla, lunta ei missään, vettä satoi. Jää kantoi, mutta n 5cm vettä päällä, koita sitten pysyä pystyssä!
Verkoilta sentään kalaa, joita savustettiin vesisateessa;). Saunominen tottakai ihan mahtavaa, avannosta vedet. Se kyllä oli upeaa!

Ja se ainoa päivä kun ei satanut, ulkoilu tyssässi karhun jälkiin vain joku kymmen metriä mökin nurkalta Sad.

Niinpä vaihdoimme mökkeilyn esikaupunkielämään uudeksi vuodeksi.

Kesällä kyllä nautin sadalla mökkeilystä, onkimisesta, kaikesta kauniista, mitä Suomi tarjoaa..


#25 Ti, 29/01/2008 - 20:34 Otsikko : Pääseehän

Willi kirjoitti:

Mitä todella kaipaan Suomesta on kunnon koivulla lämmitetty sauna (tiedän että ei pitäisi pelkällä koivulla lämmittää Eye-wink ), kunnon pakkasia talvella kunnon lumen kera, joita sain kokea niin Lappeenrannassa kuin Joensuussa. Mitä muuta kaipaan? Sitä ihanaa mahdollisuutta joka minulla oli Lappeenrannassa: astua ulos talosta, ottaa koirani mukaan juoksulangasta ja lähteä painelemaan kaverini kanssa 3 tunniksi metsää ja peltoja pitkin. Mitä muuta kaipaan? Kalastamista järvellä kesällä, Kolia ja Imatran koskea.

Saunaa en kaipaa, enkä lunta ja pakkasta.

Talosta kun astuu ulos täällä espanjassa ja pistää koirat autoon, ajaa 5 minuuttia, niin on yhtä rauhallisessa paikassa kuin Lappeenrannassa tai Joensuussa saman 5 minuutin ajon jälkeen.
Kalaankin pääsee, merelle tai järville (ja joille/puroille), jonne toki on hieman pidempi matka kuin 5 minuuttia.

Kolia ja muutenkaan Itä-Suomea ei tietty saa tänne. Käykääpä kaikki tilaamassa espanjalaisille (ja muille ulkomaalais-) ystävillenne lahjaksi kirja suomesta, ITÄ SUOMESTA, "The Nature of North Karelia", ISBN 952-91-8356-9. Opus alkaa suomen kansallismaisemasta kolilta ja sen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, että asuuko suomen kansa paratiisissa? Suosittelen, voitte todeta, että suomessa on paljon hyvää ja "sairaan hienot" maisemat, ainakin itä-suomessa!


#26 Ti, 29/01/2008 - 23:09 Otsikko : @ Devspain

devspain kirjoitti:

Talosta kun astuu ulos täällä espanjassa ja pistää koirat autoon, ajaa 5 minuuttia, niin on yhtä rauhallisessa paikassa kuin Lappeenrannassa tai Joensuussa saman 5 minuutin ajon jälkeen.

Tuossa oli vain se ero minun kohdalla että miun en tarvinnu kuin astua ulos talon ovesta ja kävellä pihapiirin ulkopuolelle niin olen jo metsässä. Eipä tarvihe laittaa koiraa autoon, jotta pääsee luontoon. Toisaalta, minkäs teet, kun oli mahdollisuus kasvaa maalla metsän keskellä (ja siitä muuten nautin suunnattomasti)


--

Elä niin kuin tänään olisi viimeinen päiväsi

#27 Ke, 30/01/2008 - 01:13 Otsikko : Liitto maksajana?

Elämästä utelias kirjoitti:

Eli nyt meinaan vv-korvausten myötä hiukan "ottaa takaisin" liittoon maksettuja rahoja.

Yrittäjänä (aikoinaan isommankin lössin työllistäneenä) en voi olla ottamatta kantaa. Joissakin aiemmissa viesteissä on myös mainittu sama asia päivärahojen osalta. Siis että saan korvausta koska olen ollut liitossa ja liitto maksaa.

Monikaan ei tunnu tietävän, että niin vuorotteluvapaan kuin päivärahankin kohdalla se liitto saattaa näkyä maksajana, mutta saa maksamastaan summasta 94,5% valtion työttömyysvakuusrahastosta.

Laki työttömyysetuuksien rahoituksesta 24.7.1998/555
4 § Ansiopäivärahojen rahoitus (30.12.2002/1301)
... Työttömyyskassan osuus kustakin ansiopäivärahasta on 5,5 prosenttia ...

----
Ja nyt en missään tapauksessa syyllistä ketään, vaan oikaisen maksajan tiedot.


#28 Ke, 30/01/2008 - 01:44 Otsikko : Tietoa

okebo kirjoitti:
94,5% valtion työttömyysvakuusrahastosta.

En tuota olisi tiennyt, mutta nyt jos tietovisassa kysytään tiedän, kiitos Okebo!
Mikä sitten on Valtion työttömyysvakuusrahasto?
No se, mutta kai sekin verovaroin pyörii.

Mikä hyvää Suomessa?
VEROT!
Ilman veroja ei täällä h***n p***ssä kyettäisi ylläpitämään kuin alkeellisimpia elämänmuotoja.
Kannattaako elämän keinotekoinen ylläpito näillä leveysasteilla, ehkä koska tänne kaiken sorttisia elättejä raahataan.
Lähetin juuri verokortin palkkoihin, korotutin prosenttia, että riittää millä mällätä.

No on Suomessa paljon muutakin hyvää, kuten esim suuret tontit jotka mahdollistavat asumisen kaikessa rauhassa.
Lisäksi kevät on erityisen mahtava ilmiö, se kun koittaa joka vuosi karmean kylmän vuodenajan jälkeen ja antaa toivon kesästä.


--

"No hay nada más dificil
que vivir sin ti
sufriendo en la espera
de verte llegar"
-Si no te hubieras ido
M.A.Solis

#29 Ke, 30/01/2008 - 02:26 Otsikko : Rahasto...

Raya kirjoitti:
okebo kirjoitti:
94,5% valtion työttömyysvakuusrahastosta.

En tuota olisi tiennyt, mutta nyt jos tietovisassa kysytään tiedän, kiitos Okebo!
Mikä sitten on Valtion työttömyysvakuusrahasto?
No se, mutta kai sekin verovaroin pyörii.

Olipa hyvä että kysyit niin piti googlettaa tuokin, ja samalla huomasin että kirjoitin väärin, se on Työttömyysvakuutusrahasto.

-----------------------
www.tvr.fi :
"Rahaston varat kerätään työnantajilta ja palkansaajilta perittävillä työttömyysvakuutusmaksuilla ja sijoitustuotoilla.

Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2008 on 0,7 % palkasta
palkkasumman 1 686 000 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 2,9 % palkasta. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2008 on 0,34 % palkasta. Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2008 on 0,7 % palkkasumman 1 686 000 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 1,9 %. Osaomistajasta maksettava työnantajan työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2008 on 0,7 % ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu 0,12 % osaomistajalle maksetusta palkasta."
------------------------

Onhan se liitto joissain asioissa ihan hyvä, mutta sen roolia maksajana painotetaan liikaa julkisuudessa. Mihin sitten lie menevät ne maksetut jäsenmaksut? Ymmärtääkseni liittojen henkilökuntakulut ovat aikas isot - ja ketkäs ne nauttiikaan isoja palkkoja siellä Eye-wink
- en taida jatkaa enää, ei tuo politikointi ole itselle niin luontevaa.


#30 Ti, 04/03/2008 - 00:57 Otsikko : Takapiha

Aamuiset talvimaisemat takapihalla!

TalviTalvi



--

"No hay nada más dificil
que vivir sin ti
sufriendo en la espera
de verte llegar"
-Si no te hubieras ido
M.A.Solis

#31 Ti, 04/03/2008 - 01:11 Otsikko : melkein tuli

"koti-ikava"kuvaa katsellessa. upea aurinko!


--

Los buenos amigos son como estrellas,
no siempre las ves,pero sabes que
siempre están alli.

#32 Ti, 04/03/2008 - 01:13 Otsikko : Hieno kuva juuh :)

Silti pakko myöntää että en ole "talvi-ihminen". Kevät on minulle paras aika,kun kaikki alkaa "uudestaan".


--

" Sommartider hej hej,sommartider "

#33 Ti, 04/03/2008 - 01:17 Otsikko : Samma här

lunta on kiva katsella silloin kun se on "kuvissa".mutta toi auringon nousu...!


--

Los buenos amigos son como estrellas,
no siempre las ves,pero sabes que
siempre están alli.

#34 Ti, 04/03/2008 - 02:43 Otsikko : Just noin

tuisku kirjoitti:
lunta on kiva katsella silloin kun se on "kuvissa"

Laittamattomasti kirjoitettu!

Jos nyt vielä palaisin Tuisku tuohon sinun aloitukseesi vaikka seuraava lipeääkin ohi otsakkeen:

tuisku kirjoitti:
liksaa jaa 700e kuukaudessa kateen,niin ei ainakaan taalla Palmassa yksin eleta ja makseta asuntoa.

Ei varmasti eletä, eikä eletä täällä Pirkanmaan talousalueellakahn.
Hyvää Suomessa ei ole eurooppalaistuminen, hyvä ystäväni sinkkuihminen 40+ käy esimiestehtävissä koulutustaan vastaavassa työssä. Hänestä saa työnantaja kaikkein korkeimman "työllistämistuen" vai mikä se nyt onkaan n. 900 egeä/kk, koska hän on vajaakuntoinen.
Hyvä ystäväni ei ole ollut päivääkään sairaana about vuoden mittaisen työsuhteen aikana, eikä ole järin laiskakaan, mutta hänen br palkkansa on 780 egeä /kk (työpv 5 h) josta verojen 12 % (KADEHTIKAA!) jälkeen jääpi tassuun 658 euroa. Eli hyvää vaiko pahaa -ainakin liian vähän rahaa.
Menikös tämä vähän ohi?


--

"No hay nada más dificil
que vivir sin ti
sufriendo en la espera
de verte llegar"
-Si no te hubieras ido
M.A.Solis

#35 Su, 16/03/2008 - 23:16 Otsikko : Olen kyllä jo vuosia

Olen kyllä jo vuosia ihmetellyt kun niin moni valittaa Suomen huonoista puolista. Ihmisistä saa niin kauhean negatiivisen kuvan sillä lailla. On tietysti asioita, mistä ei pidä ja mistä pitää, mutta se onnellisuus lähtee omasta pääkopasta. Negatiiviset ihmiset löytävät joka maasta jotain valitettavaa, ENNEN PITKÄÄ.
Niiden ihmisten, jotka eivät ole ikinä ulkomailla pidempään asuneet, on aivan turha valittaa siitä miten paremmin asiat ovat muualla.

Kaipa minä olen sellainen perusonnellinen optimistinen realisti Smiling.
Minä rakastan elämääni olin sitten missä päin maailmaa tahansa! On asioita, mistä en pidä, mutten jaksa niistä valittaakaan. Ei se kylmyyskään minulle valittamisen arvoinen asia ole, vaikka olen auringon lapsi. Minua ei Suomesta aja pois mikään, vaan asiat muulla vetävät puoleensa. Ja sama muualta Suomeen päin! Kun keskittyy hyviin asioihin maassa kuin maassa, on järjettömän helppoa olla onnellinen ja iloinen ihminen, missä tahansa.


#36 Ma, 17/03/2008 - 00:43 Otsikko : Kuuleppas teea

Olen ollut kokoajan sitä mieltä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jokapaikassa on huonoa ja hyvää, mutta mielestäni siellä on hyvä olla missä ne rakkaat on. Positiivisuutta peräänkuulutan jatkossakin. Kymmenessä vuodessa espanja on mennyt valovuoden eteenpäin. Muistan kun pikkukaupoissa lihaosastollakin pystyi polttamaan sisällä kaupassa.


#37 To, 20/03/2008 - 00:12 Otsikko : Mua on viime aikoina alkanut

Mua on viime aikoina alkanut Suomessa ärsyttämään kaikenlainen kontrolli. Yks päivä menin syömään koulun ruokalaan ja piti näyttää henkkarit! Ei riittänyt enää, että todistin Kelan ruokakupongilla olevani opiskelija.. Kelan ruokaetu on muistaakseni 1,67 € Kuka sellaista jaksaa käyttää väärin?

Yhdessä baarissa ei saanut lasi kädessä mennä toiseen kerrokseen!

Sitten jotain positiivisempaa. Ainakin vielä Suomi on turvallinen paikka. Tänäänkin kävelin keskustassa laukku auki vaikka kuinka kauan. Espananjassa olis siinä ajassa sisältö ryöstetty moneen kertaan.

Espanjassa ei ole niin pahaa kännikulttuuria. En ole mikään lasiinsylkijä, mutta viime viikolla perjantain merkit näkyi jo iltapäivällä: joku oksensi junanraiteille, naapuri örmysi yläkerrassa ja "hellitteli" vaimoaan kutsumalla tätä v***n h***aksi. Kivaa.

Näitä tulisi vaikka kuinka, mutta pakko mennä nukkumaan, kun 6 h päästä herätys..


#38 To, 20/03/2008 - 09:39 Otsikko : Täällä ja siellä

Tulppu kirjoitti:

Espanjassa ei ole niin pahaa kännikulttuuria. En ole mikään lasiinsylkijä, mutta viime viikolla perjantain merkit näkyi jo iltapäivällä: joku oksensi junanraiteille, naapuri örmysi yläkerrassa ja "hellitteli" vaimoaan kutsumalla tätä v***n h***aksi. Kivaa.


--

"Soy libre. He liberado mi mente"

#39 To, 20/03/2008 - 09:39 Otsikko : Me täällä ja me siellä

Tulppu kirjoitti:

Espanjassa ei ole niin pahaa kännikulttuuria. En ole mikään lasiinsylkijä, mutta viime viikolla perjantain merkit näkyi jo iltapäivällä: joku oksensi junanraiteille, naapuri örmysi yläkerrassa ja "hellitteli" vaimoaan kutsumalla tätä v***n h***aksi. Kivaa.

Hei, luin juuri jostain Suomi-Espanja-lehdestä, että avioerot ovat kasvaneet huippulukemiin Espanjassa. Ja espanjalainen mies hellii samalla tavalla vaimoaan kuin suomalainen, mutta selvinpäin eikä pelkästään nimittelemällä vaan kovakouraisin ottein. MUTTA nämä ovat varmasti kaikkien tiedossa. Ei ole maailman kolkkaa, missä ei kohdeltaisi miestä, naista tai lapsia jollain tavalla väärin.

Kasvatus ja kulttuuri, jossa elämme ratkaisee aika paljon, miten annamme itseämme kohdella.


--

"Soy libre. He liberado mi mente"

#40 To, 20/03/2008 - 14:03 Otsikko : juu

Taiju kirjoitti:

Hei, luin juuri jostain Suomi-Espanja-lehdestä, että avioerot ovat kasvaneet huippulukemiin Espanjassa.

Juu, samoin muistaisin..Oliko siihen tullut joku uusi lakipykälä joka poisti "harkinta-ajan" kokonaan ja että ero onnistuu pelkällä ilmoituksella ja sillä selvä, tai jotenkin niin se meni että on helpottunut tuo prosessi, siksi huima nousu erotilastoissa.


#41 To, 20/03/2008 - 14:06 Otsikko : Voisikohan

tuon eromäärän nyt tulkita siten, että macho-kulttuurissa naiset saavat tasa-arvon eromahdollisuuden muodossa. Ei ole pakko alistua.


--

"Soy libre. He liberado mi mente"

#42 To, 20/03/2008 - 14:14 Otsikko : Niin tai..

Tai voisikohan johtua myös siitä että, olen ainakin käsittänyt että esi-aviollisia suhteita ei oikein katsota hyväksi, naimisiin mennään jo ennen kuin se oikea on oikeasti löytynyt, siis hätiköiden.


#43 To, 20/03/2008 - 16:07 Otsikko : En nyt tiedä pitäisikö

En nyt tiedä pitäisikö tähän keskusteluun "sekaantua", mutta menköön nyt...Itse aion viettää seuraavan talven(ainakin..)Espanjassa vuorotteluvapaalla. Mikäli töitä löytyy ja viihdyn niin voipi olla että jään pidemmäksikin aikaa. Henk.koht en Suomen kylmästä talvesta ja lumesta välitä ja siksikin haluan kokeilla Espanjaa talvipaikkana.

Itse olen kuitenkin sen verran realisti että en todellakaan elättele harhakuvitelmia siitä että Espanja olisi mikään paratiisi. Jokaisesta maasta löytyy omat hyvät ja huonot puolensa. Espanjan oloistahan en tarkemmin tiedä kuin sen että lämpötila on ainakin talvella itselle mukavampi kuin Suomessa(olen aikoinaan kiertänyt ympäri eurooppaa vanhempien mukana, Espanjassakin tuli muutama kerta käytyä mutta lomailuhan on täysin eri asia kuin käytännön asiat mm.asumisen suhteen), mutta epäilisin että tuon tulevan puolen vuoden aikana jotain uutta oppii ja tulee taas vertailupohjaa Suomessa elämiseen.


--

oderint dum metuant

#44 To, 20/03/2008 - 17:22 Otsikko : flhx

Olen kanssasi samaa mieltä, että jokaisesta maasta löytyy sekä hyvää että pahaa. Sitä vaan toivoo, että saisi kokea enemmän hyviä juttuja kuin pahoja. Suomessa on kuitenkin niin turvallista, asiat hoituvat ajallaan, byrokratiaa löytyy, mutta sekin ihan joten kuten ymmärrettävää/hyväksyttävää.
MUTTA haluan lämmintä, kesävaatteet päälle, aurinkoa, uimista, leppoisampaa elämänmenoa kaikesta säntillisyydestä nauttineena olisin valmis vaihtamaan epävarmempaan meininkiin.


--

"Soy libre. He liberado mi mente"

#45 To, 20/03/2008 - 20:48 Otsikko : Piti kaivaa jotain tilastoja

Piti kaivaa jotain tilastoja tuohon väkivaltajuttuun, ettei nyt ihan mututuntumalla täällä mielipiteitään lauo.

Tosiaan ei Suomi ihan huonosti noissa väkivaltatilastoissa sijoitu, mutta voisi olla asiat huonomminkin. Eräs espanjalainen opettajani oli sitä mieltä, että Suomen asema Euroopan väkivaltatilastojen kärkipäässä johtuu siitä, että naiset ilmoittavat pahoinpitelystä. Opettaja oli muutenkin sitä mieltä, että pohjoismaiset naiset ovat poikkeuksellisen rohkeita ja itsenäisiä Smiling

Tässä nyt ne tilastot ja muutakin. Turpiin tulee kyllä kaikkialla maailmassa.

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=65735&nodeid=1739...

http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_10_01_naisvakiv_tau.html

http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_03_02_brasilia.html