Talon ostaminen ilman kieltä

Kirjoittaja
Viesti
Kirjoittanut abcd Ke, 23/04/2008 - 11:18.

Olemme suunnitelleet ostavamme vanhan talon remontoitavaksi espanjasta. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että emme osaa sanaakaan espanjaa. Luuletteko että siittä tulisi mitään ilman espanjaa, kun kuitenkin täytyy kaikissa virastoissa juosta hakemassa rakennuslupia ym.? Englantia osaan jotenkuten, mutta se ei paljon auta jos toinen osapuoli ei osaa... En tunne ketään joka osaa espanjaa, joten kaveriakaan ei voi raahata mukaan tulkiksi. Mitä luulette, kannattaako unohtaa koko juttu?



#1 Ke, 23/04/2008 - 11:35 Otsikko : Tapana

Tapana on käyttää Gestoriaa ja tarvitsette selaista lähes 100% varmuudella joka tapauksessa osasittepa espanjaa tai ette!
Itse ostotapahtumassa hyvä ja luotettavaksi tiedetty kiinteistönvälittäjä on teidän tulkki. Englanti ei hyödytä juuri mitään.


#2 Ke, 23/04/2008 - 11:49 Otsikko : Ei suomalainen välittäjä

Emme siis aio "käyttää" suomalaista välittäjää, talojen hintaerot ovat melkoiset verrattuna espanjalaiseen. Sen verran osaan englantia että pärjäisin englantia osaavan tai englantilaisen välittäjän kanssa. Tarkoitan siis ihan sitä talon katselua ym. mutta nämä virallisemmat asiat vähän arveluttvat.


#3 Ke, 23/04/2008 - 12:28 Otsikko : onnistuu

Gestoria tarkoittaa asianajotoimistoa. Sitä tarvitsette kauppakirjojen tarkistuttamiseen/tekemiseen, rakennuslupien hakuun yms. miljoonan lappusen oikeaoppiseen tekemiseen, joita tuohon projektiin liittyy. Vaikka osaisi espanjaakin, vähintään kauppakirja on tarkistutettava, jollei asiaa hoida luotettava kiinteistönvälittäjä.

Kyllä tuo homma onnistuu ilman omaa espanjan kielen taitoakin, mutta sitten on valmistauduttava maksamaan avusta, jota tuossa tarvitaan. Paperimylläkkä on sen verran kova, että ihan jo yöunienkin takia kannattaa maksaa jotain siitä, että tietää asioidensa olevan hyvässä hoidossa.


#4 Ke, 23/04/2008 - 12:43 Otsikko : Suomalais valittaja

abcd kirjoitti:
Emme siis aio "käyttää" suomalaista välittäjää, talojen hintaerot ovat melkoiset verrattuna espanjalaiseen. Sen verran osaan englantia että pärjäisin englantia osaavan tai englantilaisen välittäjän kanssa. Tarkoitan siis ihan sitä talon katselua ym. mutta nämä virallisemmat asiat vähän arveluttvat.

Oletko ihan tosissasi etta sama talo tai samanlainen vastaavalla paikalla on kalliimpi suomalaisella valittajalla kuin englantilaisella tai espanjalaisella? En kylla ihan helposti moista vaitetta uskoisi.

Myyja/omistaja yleensa hinnat asettanee ei suinkaan valittaja. Usein sama talo on myytavana useammalla valittajalla. Yleensa samaan hintaan ....


--

Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan!

#5 Ke, 23/04/2008 - 12:53 Otsikko : Hehee

Tartuin otsikkoon luullen kirjoituksen sisältävän jotain kunnon valitusta. No...en tietenkään muistanut, että osalla puuttuu ääkköset.

Olen sillä mielellä tänään, että olisin lukenut mielelläni oikein kunnon valitusta, kun itselläni on todellinen valivalipäivä Sad

Mut ei sitten...

P.S Minäkin suosittellen tulkin palkkaamista talonostajalle.


--

Ahora o nunca!

#6 Ke, 23/04/2008 - 12:54 Otsikko : No jaa

Tarkoitin lähinnä sitä että suomalaiset välittäjät myyvät lähinnä muuttovalmiita taloja, jota emme siis halua. Englantilaisilla ja espanjalaisilla on ainakin paljon laapempi valikoima vanhoja halpoja remontin tarpeessa olevia taloja.


#7 Ke, 23/04/2008 - 13:09 Otsikko : Anna olla

Sinuna unohtaisin koko jutun ainakin siihen asti, kunnes osaat kieltä niin paljon, että pystyt vaikkapa tinkimään ostoksistasi rakennustarvikeliikkeissä.

Ne "halvat remontin tarpeessa olevat talot" eivät tule kuntoon pensseliä heiluttamalla, vaan remppa on aloitettava syvältä talon perustuksista, jotta esim. kosteus ja sen myötä home saadaan pois. Paikallisten rakennusmääräysten tunteminen on aika tärkeää ja niiden ymmärtämiseen tarvitaan aika spesifistä kielitaitoa. Jos ajattelit teettää kielihommat tulkilla, voit varautua kalliiseen remonttiin.


--

-------------------------------------------------
Kyllä asiat vois olla hullumminkin...

#8 Ke, 23/04/2008 - 13:28 Otsikko : Mahtava otsake!

Talon ostaminen ilman kieltä
Kyllä tiedän että tälle ei saisi nauraa mutta ei voi mitään kun naurattaa niin PÄRKKELEESTI.
Kyllä, kyllä…. se talon osto onnistuu ilman kieltä, siinä missä ilman muitakin ruumiin osia. Ilman päätä se on jo huomattavasti vaikeampaa.


--

You can't teach a new mouse old clicks.

#9 Ke, 23/04/2008 - 13:29 Otsikko : Unohtakaa koko juttu

abcd kirjoitti:
Emme siis aio "käyttää" suomalaista välittäjää, talojen hintaerot ovat melkoiset verrattuna espanjalaiseen.

Tuolla asenteella suosittelen, että unohtakaa koko juttu!


#10 Ke, 23/04/2008 - 13:31 Otsikko : Asenne?

Onko asenteessa jotain vikaa jos ei halua maksaa ylimääräistä? Kutsuisin sitä lähinnä viisaaksi rahankäytöksi.


#11 Ke, 23/04/2008 - 13:34 Otsikko : Heh..

Huomasin nyt vasta itse että otsikkoni on hieman typerä:)


#12 Ke, 23/04/2008 - 13:43 Otsikko : aasta kaikki alkaa

Älä sure tällaiset kömmähdykset aiheuttavat hyvää mieltä:)
Ainakin minulle.
Tuli heti paljon terveempi olo.
Auttoi enemmän kuin Burana 400.
Naurattaa edelleen….

Toivottavasti saat unelmien talosi.


--

You can't teach a new mouse old clicks.

#13 Ke, 23/04/2008 - 14:12 Otsikko : Tiesitkö abcd

Että Espanjassa ei välittäjillä yleensä ole yksin myyntioikeutta? Eli jos löydät sopivan talon ulkolaiselta välittäjältä, voisit kysyä suomalaiselta, josko hän hoitaisi kaupat.

Mihin perustuu käsityksesi suomalaisten kalleudesta? Ilmoituksessa näkyviin hintapyyntöihin vai todellisiin toteutuneisiin kauppahintoihin?

Suomalaisilla on sellainen tapa, että pyydetään sellaista hintaa, että heikompaa hirvittää (joka tapauksessa enemmän kuin naapuri). Kauppa tehdään sitten ihan toisella hinnalla. Kuten sanalasku sanoo, ei se hullu ole joka pyytää ja toinen, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.


--

Älä tuomitse ihmisiä,ennen kuin olet kulkenut heidän mokkasiineissään. (Intiaanien viisautta)

#14 Ke, 23/04/2008 - 15:36 Otsikko : talon osto

itse olimme talon osto puuhissa vuosi sitten. Aloitinkin katselun suomalaisilta valittajilta, mutta heilla tarjonta on paljon suppeampaa maantieteellisesti. En usko etta hinnat ovat korkeammat, ainoastaan valinnanvaraa paljon vahemman. Tarjonta on paa-asiassa keskittynyt rannikolle, Fuengirola-Torremolinos valille. Halusin asua rauhallisella paikalla turisteista kaukana. Semmoinen sitten loytyi espanjalaiselta valittajalta Malagan ulkopuolelta, vuoren kupeessa. Etuna tietysti on espanjan kielen kaytto.
terkut Evaemo


#15 Ke, 23/04/2008 - 16:02 Otsikko : En ole

abcd kirjoitti:
Onko asenteessa jotain vikaa jos ei halua maksaa ylimääräistä? Kutsuisin sitä lähinnä viisaaksi rahankäytöksi.

Ei ole vikaa, mutta en ole kyllä koskaan kuullut, että myyjän kansalaisuus vaikuttaisi ostettavan tuotteen hintaan. Sen sijaan ymmärtämättömyys voi vaikuttaa pahastikin.

¡Suerte!


#16 Ke, 23/04/2008 - 16:33 Otsikko : Huoh

Kuten jo aiemmin sanoin, tarkoitin lähinnä sitä että suomalaiset välittäjät myyvät kalliita mutta hienoja taloja, paikallisilla taas paljon enemmän vanhoja, rumia mutta halpoja taloja.


#17 Ke, 23/04/2008 - 18:32 Otsikko : osaava pärjää

Karipentti kirjoitti:
"Ne "halvat remontin tarpeessa olevat talot" eivät tule kuntoon pensseliä heiluttamalla, vaan remppa on aloitettava syvältä talon perustuksista, jotta esim. kosteus ja sen myötä home saadaan pois."

Onko kukaan kysynyt, millainen ammattimies abcd on. Saattaa olla vaikka Remontti-Reiska itse.

Katsele vuoren rinteillä "Vende"-lappuja ja poikkea katsomaan kohdetta tulkin kanssa. Tulkki laskuttaa ehkä 30 euroa/tunti, mutta jos olet ammattimies, ehdit siinä ajassa saada hyvän kokonaiskuvan kohteesta.

Tingi enemmän kuin kehtaisitkaan. El Pais -lehti kirjoitti lähiaikoina, että enää ei puhuta myyntihintojen hidastuneesta kohoamisesta, vaan selvästä laskusta. Ostajan markkinat ovat alkaneet.

Tarkista myös ennen kauppaa ayuntamientosta, että talosi on kaavoitetulla alueella, ettei sen päälle rakenneta muutaman vuoden päästä esimerkiksi tietä. Ja johtaako sinne yleinen tie vai yksityistie, jonka kunnossapidosta ehkä joudut vastaamaan itse. Ja tuleeko vettä. Se ei ole itsestään selvä asia edes kaukaisemmissa urbanisaatioissa. Onko sähkö. Saako paikkaan puhelimen.

Ja käytä kaupantekoon gestoriaa.


#18 Ke, 23/04/2008 - 20:20 Otsikko : Lisätarkistus

Onko myyjällä näyttää "Escritura" talostaan, maaseudulla on paljon taloja, joita ei ole merkikky mihinkään kiinteistörekisteriin, tonttia ei ole asianmukaisesti lohkottu jne....


--

"Hay que sentir el pensamiento y pensar el sentimiento."

#19 Ke, 23/04/2008 - 22:38 Otsikko : kysymyksiä

Tuli enemmän kysymyksiä kuin vastauksia mieleen.Onko espanja mitenkin tuttu maa,onko espanjalainen rakennustapa tuttu,teetätkö vai teetkö itse.Mutta oli miten oli,rakennuskohteen osto vienee lyhyimmilläänkin huomattavasti aikaa ja viimeistään notaarilla tarvitset henkilön joka selvittää/kääntää escrituran sinulle suomeksi,jos ostaja ei ymmärrä kauppakirjan sisältöä notaari ei vahvista kauppaa.Useimmiten tämä henkilö on välittäjä,gestorian edustaja tai ehkä pankista jos kauppaan liittyy pankkilaina espanjasta.Tässä pari pointtia,ja aivan varmasti jos hommaan ryhdyt,huomaat oppineesi jotain aivan uutta ja eksoottista välimeren ihmisistä ja kulttuurista.


#20 Ke, 23/04/2008 - 23:50 Otsikko : kauppaa kauppaa

Jos rahaa löytyy niin osta ihmeessä MUTTA
hoida itsellesi asiointitoimisto joka hoitaa sun asioita.
Rahalla saat palvelua, et itsekkään varmaan harrARRASTA HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ..
Muuten olen kansasi samaa mieltä Suomalaisista välittäjistä tai edullisista Autovuokraamoista (Suomalaisen hallitsemasta ) siis Roistoja


--

Juu tai ei tai justnii

#21 To, 24/04/2008 - 07:11 Otsikko : Talon osto

Avaajalla on ihan asiallisia kysymyksiä. Jostain syystä minulle tulee vastauksista (ei vain tästä ketjusta) sellainen tunne, että jonkinlaista turhautumista on ilmassa? Johtuukohan tämä huonoista kokemuksista (kiinteistövälittäjä! juristi! tulkki! täydellinen espanjan taito välttämätön! maksaa paljon! jne....) enemmän kuin onnistumisen tunteista?

No, niin tai näin - mutta muutama lisäkysymys hämmentämään pakkaa:

  • mitä tarkoitusta varten taloissa on erilliset vesisäiliöt (Water Deposit) - noinkin kalliiseen taloon luulisi tulevan vesijohdon
  • saakohan Espanjassa tehdä omistamalleen tontille porakaivon

--

¡Que lo pases bien! ­ Pidä hauskaa!

#22 To, 24/04/2008 - 08:51 Otsikko : Porakaivo Espanjaan

Tuurilla varmasti porakaivo onnistuisi. Kyllähän siellä vettä on, jossain.

Kahta kaivon tekoa olen seurannut. Toisessa mentiin 550m. Ei vettä, vaikka paikalla piti olla maanalainen järvi 400m:n Syvyydessä. Toinen tuotti vettä melko matalalta ja miehet asensivat paikkaan ihmeen suuren putken, joten tuotto ollee valtava.

Oletan molempien olleen kuntien hankkeita. Lupa-asiat ovat sitten toinen juttu!


#23 To, 24/04/2008 - 10:14 Otsikko : Hienoa

Rontti kirjoitti:

Muuten olen kansasi samaa mieltä Suomalaisista välittäjistä tai edullisista Autovuokraamoista (Suomalaisen hallitsemasta ) siis Roistoja

Hienoa, että sieltä 4500 kilometrin päästä RYMÄTTYLÄSTÄ käsin nähdään kätevästi kuka on rannikolla roisto ja kuka ei.

Perustelisit nyt edes vähän ennenkuin alat väittämään kaikkia roistoiksi!


#24 To, 24/04/2008 - 11:11 Otsikko : Kiitos

Kiitos kaikille vastanneille, ihan hyviä vinkkejä on tullut. Ja selventääkseen asiaa hieman: remontti tehtäisiin itse (olemme alalla). Espanja maana tuttu, ja talon voi aina myydä jos ei jostain syystä viihdy. Mitä tosin epäilen.

Yksi asia tuli mieleen... Jos on joka tapauksessa pakko ottaa asianajaja, niin olisiko siinä ratkaisu että ottaa suomalaisen? Luulisi espanjasta löytyvän suomalainen asianajaja, joka sitten toimisi myös tulkkina...?

Joku mainitsi että vaikuttaa siltä että on "epäilyä ilmassa". Totta puhuen, tuleva paperisota, kieliongelmat ym. saa kyllä välillä miettimään että onko tämä sen arvoista. Toivottavasti on.


#25 To, 24/04/2008 - 11:41 Otsikko : Juristeja löytyy

Kyllä täällä on suomalaisia juristeja ja ainakin kolmen ilmoitukset on löydettävissä

www.uusifuengirola.fi

eli

Liisa Karjalainen /Prius)
Heikki Tuisku (Cantarero & Tuisku)
Anniina Pohjola


--

"Hay que sentir el pensamiento y pensar el sentimiento."

#26 To, 24/04/2008 - 12:03 Otsikko : h2o

Itse asutaan julkisen vesijohdon varassa,mutta sen verran olen ollut ymmärtävänäni,että porakaivot ja maanalaiset vesivarat ovat periaatteessa maakuntahallitusten erityisessä suojelussa ja tarkkailussa .Laittomia pora-ja muita kaivoja ratsataan ja sanktioita seuraa,tämä vesipulasta johtuen.Omat vesisäiliöt turvaavat vedensaannin vesi-ja sähkökatkojen aikana.Nykyään myös aurinkoenergialla toimivat lämminvesisysteemit ovat yleistyneet ja niissä on usein vesipönttö katolla.
Senverran lakiasioiden hoidosta ,että esim.meillä on asiakassuhde suomalaisgestoriaan joka on toiminut Fugessa ainakin 20v.Hoituu veroasiat ja kaikki muukin luotettavasti nyt jo toisessa polvessa.Kuka ,siis kuka?,osaa espanjaa niin hyvin että lakisanastokin on täydellisesti hallussa ,olen ollut huomaavaninani että suomessakin lakiteksti tekee monelle tiukkaa.Samoin hyvä gestoria tuntee sekä suomen ,että espanjan verolait ,mikä lienee monelle hyvinkin oleellinen asia.


#27 To, 24/04/2008 - 13:47 Otsikko : sadevesisäiliö?

arkteko kirjoitti:
  • mitä tarkoitusta varten taloissa on erilliset vesisäiliöt (Water Deposit) - noinkin kalliiseen taloon luulisi tulevan vesijohdon

Vesisäiliöitä varmaan on erilaisia ja eri tarkoituksiin, mutta tiedän että monissa Espanjan maaseudun taloissa kerätään sadevesi talteen, ja sitä käytetään sitten esim. puutarhan kasteluvetenä ja uima-altaassa (käsittelyn jälkeen).


#28 To, 24/04/2008 - 22:30 Otsikko : Ja Rontti vasta

Joo tiesin että sorkaisen pahasti enkä pyydäedes anteeksi.
Mulla on oma koti espanjassa josta nytkin kirjoitan.

Tosi asia on että kun myyt Suomalaiosena Suomalaiselle kieli taidottomalle jotain niin aina on Suomi lisää
POIS SUJEN NE yritykset jotka myyvät palveluja !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Myyt sitten asuntoja ym.ym....

Mutta kun myyt PALVELUA niin silloin sitä ei ole .

KATSO Suomi autoja myyviä tai vuokraavia tai asuntokauppaavia yrityksiä

EN SIIIS YLEISTÄ........


--

Juu tai ei tai justnii

#29 Pe, 25/04/2008 - 09:31 Otsikko : remonttihommiin!

Moi abcd!
Ostin 5 vuotta sitten vanhan maalaistalon Guardamarista ja oon kunnostanut sen asuttavaan kuntoon, muutettiin viime kesänä sinne asumaan. Vaati paljon hikeä, verta ja kyyneleitä, mutta oli todella sen arvoista!
Mulla ei itsellä ole kieliongelmia, ja tunnen nämä prosessit kohtuullisen hyvin. Kauppaa tehdessäsi sinun kannattaa palkata suomalainen asianajaja tai asiointitoimisto, joka hoitaa kaikki kauppaan liittyvät paperityöt ja tulkkaukset.
Aloittaessasi talon remontin kannattaa palkata paikallinen arkkitehti, joka tekee kunnostusprojektin ja hakee kaupungilta tarvittavat rakennus- tai kunnostusluvat. Arkkitehdit tuntevat hyvin lupa-asiat, mitä välttämättä asianajaja ei tunne. Jos remontti on suuri, projekti on pakollinen luvan saantia varten.
´HYVIN TÄRKEÄÄ :Ennen ostoa ota selville saako talon kunnostaa, tai saako sitä laajentaa tms.
Tämän saa selville käymällä kaupungin arkkitehdin juttusilla, ovat kokemuksen mukaan erittäin päteviä ja avuliaita heppuja.
Onnea vaan talonostoon, äläkä usko kaikkia pelotteluja, monet puhuvat ilman parempaa tietoa!
Lähdenpä tästä juomaan aamukahvit verannalle, kuuntelemaan linnunlaulua ja haistelemaan appelsiininkukkien tuoksua!


--

"I´m going where the sun keeps shinin´ through the pouring rain, going where the weather suits my clothes..."
Harry Nilsson : Everybody´s talking

#30 Ke, 30/04/2008 - 11:13 Otsikko : yx osoite

Olinpa toiminut väärin tietämättäni, kun laitoin pelkän linkin.

http://www.inmobiliariaincomax.com/es/index.php

Tarkoitukseni ei ollut mainostaa kaupallista yritystä.
Sivuilla oli vaan mielenkiintoisia remontoitavia kohteita.

Jos tämä selitys, ei ole riittävä, en ihmettele enkä kysele, jos linkki on poistettu.


--

Kaikkee Hyvää!